منتدي الملاك الطـــــــاهــــــــــر


منتدى اسلامى ثقافى اجتماعى
 
الرئيسيةالبوابةاليوميةمكتبة الصورس .و .جبحـثقائمة الاعضاءالمجموعاتالتسجيلدخول
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
مواضيع مماثلة
  • » أوجه تفسير القرآن
  • » تفسير سورة الناس والفلق ولأخلاص
  • » تفسير انجيل يوحنا ابونا داود لمعى
  • » حمل كتاب تفسير سورة الكهف للشيخ مصطفى العدوى بصيغة Pdf
  • المواضيع الأخيرة
    » محجبة بس ستايل وشيك!!!
    الأحد 31 أغسطس 2014, 1:24 pm من طرف السعيدة بالله

    » أكثر من 100نصيحة تحمسك وتساعدك على قيام الليل
    الأحد 31 أغسطس 2014, 1:22 pm من طرف السعيدة بالله

    » أيام لا تُعوض لفضيلة الشيخ حازم شومان
    الأحد 31 أغسطس 2014, 1:20 pm من طرف السعيدة بالله

    » كيف نتعامل مع وعود الله للدكتور محمد علي يوسف
    الأحد 24 أغسطس 2014, 12:33 pm من طرف ورد المنى

    » علامات المتقين
    الأربعاء 20 أغسطس 2014, 8:41 am من طرف السعيدة بالله

    » تعلمت من البلاء رائع جدًا
    الأربعاء 20 أغسطس 2014, 3:32 am من طرف السعيدة بالله

    » دعاء ختم القرآن
    الأربعاء 09 يوليو 2014, 10:35 pm من طرف نورالقمر

    » خطتى برمضان
    الأربعاء 02 يوليو 2014, 11:05 pm من طرف نورالقمر

    » ليـــــــــــالى العمــــــــــر
    السبت 07 يونيو 2014, 5:30 pm من طرف شاعرالرومانسيه

    » لعبة الحروب Total War Rome II 2013 الجزء الثانى بنسخة ريباك + نسخة كاملة بكراك Reloaded تحميل مباشر على أكثر من سيرفر
    الأربعاء 21 مايو 2014, 11:18 pm من طرف امير الغرام

    ازرار التصفُّح
     البوابة
     الصفحة الرئيسية
     قائمة الاعضاء
     البيانات الشخصية
     س .و .ج
     ابحـث
    منتدى
    التبادل الاعلاني
    احداث منتدى مجاني
    شاطر | 
     

     تفسير حلم

    استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
    كاتب الموضوعرسالة
    اسير الاحزان
    مشرف
    مشرف



    أوسمة العضو المشرف المميز
    ذكر

    عدد المساهمات: 762
    نقاط: 2890
    تاريخ التسجيل: 05/10/2009

    مُساهمةموضوع: تفسير حلم   الخميس 10 ديسمبر 2009, 1:08 pm

    Open All | Close All
    حلمت إن فيه واحد أو واحدة ميتة وبعد دفنه؛ فسمعت صوتا يأتي من السماء صوت مزعج جدا.


    قد يكون هذا الحلم تحذيرا لك شديد اللهجة للرجوع بك عن المعاصي والذنوب التي قد تجلب عليك غضب الله سبحانه وتعالى وتعرضك لعقابه والعودة بك إلى التوبة الصادقة وأداء فروض الله "عزّ وجلّ" في أوقاتها والتماس الطاعات قدر الإمكان حتى يقبل الله سبحانه وتعالى توبتك.

    أنا دايما باحلم إني في أسانسير إن أرقام الزراير ممسوحة أو غير موجودة والأسانسير لا يتوقف، وفجأة بيظهر راجل كبير، وبعد ظهوره الأسانسير بيكون طبيعي وبيقف.


    ستمرين ببعض المشاكل والهموم والتي ستتصورين أن ليس لها أي حل ولا يوجد لها مخرج؛ ولكن سيرزقك الله بشخص يحل لك جميع المشاكل والورطات التي وقعت وأقحمت نفسك فيها.

    أنا بنت مش مخطوبة، وحلمت إني باختار فستان سواريه.


    يشير هذا الحلم إلى تفكيرك وانشغالك الشديد بموضوع ارتباطك، وتتمنين في قرارة نفسك أن تأتي عملية ارتباطك سريعاً، وأن تجدي فارس أحلامك الذي تتمنينه وتختاري الفستان الذي سترتدينه في حفل الزواج.

    أنا حلمت إن جارتنا جت وبتنظف لي أوضتي وفتحت الشباك بتاع الأوضة والنور دخل، وبعدين جت صاحبة ماما إدتني عملة معدنية فضة مرسوم عليها ملك، وقالت لي دي بيوزعوها في الأفراح. أرجو التفسير مع العلم أنا في مشاكل كتيرة مع أهلي ونفسيتي تعبانة.


    أبشري خيراً سيصلح الله الأمور والحال بينك وبين أهلك وستستقر الأحوال بإذن الله، كما سيرزقك الله رزقاً واسعاً.

    أنا حلمت إني نايم على السرير وجالي ناس لابسين أبيض ومنورين أوي، وفي أولهم واحدة منورة وأمورة أوي إديتني لؤلؤة أو جوهرة، وقالت لي حافظي عليها كويس أوي عشان ما تضيعش منك أخدتها منها وشيلتها تحت المخدة وهي مشيت.


    إذا لم تكن تزوجت بَعد سيرزقك الله بالزوجة الصالحة والتي ستقر عينك بإذن الله، أما إذا كنت متزوجا فسيرزقك الله بالخير الواسع الكثير، والذي يجب أن تحافظ عليه عن طريق شكرك وحمدك لله.

    أنا حلمت إن قطار طلع عليّ وأنا راكبة العربية مع والدي وأخويا الصغير بعد خروجي من امتحان، وإني اتشاهدت قبل طلوعه عليّ، وصحيت بعدها.


    يشير هذا حلمك إلى عدم إحساسك بالأمان، وخوفك من نتائج مترتبة على شيء ما أنت فعلته أو قمت به. كما يشير كذلك إلى رعب وخوف يجتاحك وقلق تجاه مسألة وموضوع يحيرك.

    أنا حلمت إن خالتي وبنتها جت لينا وضربت الجرس وأنا كنت صاحية من النوم؛ لأنه كان بدري لقيتها نزلت لها وخد منها علبة شبكة كبيرة جدا قد علبة التورتة الكبيرة، وبعدين مشيت وقالت راجعة تاني؛ مع العلم إن ابن خالتي عاوز يخطبني وماما كانت بتفكر تخطب أخويا لبنت خالتي اللي جات معاها.


    يشير هذا حلمك إلى انشغال عقلك وتفكيرك المستمر في ابنة خالتك ورغبته في الارتباط بك، كما يشير كذلك إلى رغبتك الشديدة في الارتباط والزواج كأي فتاة أخرى.

    أنا حلمت إني يوم زفافي، بس على واحد ما اعرفهوش خالص وعمري ما شفته، وده مبدأ في الحقيقة أنا رافضاه إني أتجوز واحد مش بحبه. وكنت في الحلم بادور على سوري "السويت"؛ بس مش لاقية خالص، وما حدش كان مهتم خالص إني مش لاقياه، فاضل يوم على الفرح حتى ماما وأخوي الكبير كانوا مش مهتمين؛ بس أنا كنت قلقانة أوي في الحلم. ممكن أعرف تفسيره الله يخليكم.


    يشير حلمك إلى انشغال عقلك وتفكيرك بموضوع ارتباطك والزواج؛ حيث تتمنين أن تتزوجي بمن تحبينه ولا تريدين الزواج من شخص لا تعرفينه، وهو ما تجسد لك في مشكلة بحثك عن "السويت" وعدم إيجادك لها حتى لا يكتمل العرس.

    أنا فيه واحدة صاحبتي لسه متجوزة، وحلمت إنها حامل في الشهر الخامس، وإن هي زعلانة أوي وبتعيط ومش عارفة تعمل إيه.


    يشير حلمك إلى حبك الشديد لصديقتك، ورغبتك الشديدة في أن تصبح أماً، وانشغال عقلك بها وتفكيرك فيها؛ حيث تتمنين لها الخير والسعادة، وهذا شعور طيب منك.

    أنا متقدم لي عريس كويس ومحترم؛ بس قبل الخطوبة بيوم حصلت مشكلة كبيرة عندكم إن الخطوبة اتأجلت، أنا وقتها صليت صلاة استخارة في الموضوع ده، وحلمت حلم غريب؛ إن هو ومامته جم البيت عندنا؛ بس بيتنا في الحلم كان ترتيب العفش فيه غير الحقيقي خالص، وكانت مامته لابسة أسود وحزينة وبتعيط، وأنا عملت لها حاجة ساخنة تشربها، وكان فيها حليب؛ بس أنا مش عارفة كان إيه بالظبط، وكانت رافضة إنها تكمل الشرب؛ بس أنا بوستها من جبهتها، وقلت لها: اشربي يا ماما، لما هتشربي هتكوني كويسة، وهي كانت زعلانة من المشكلة اللي حصلت عندهم، والعريس كان مرهقا جدا لدرجة إنه نام على ظهره من شدة إرهاقه وتعبه؛ فوالدي جه وقال لي: هو ليه نايم كده، مامته ردت عليّ، وقالت: تعبان ربنا يتولاه، وبعدها صحيت على الجملة دي في ودني.


    لا تظهر نتيجة صلاة الاستخارة في الأحلام؛ ولكنك تشعرين بها وتحسينها من خلال علامات التيسير؛ بمعنى لو أن الموضوع فيه خير فستشعرين بذلك وتجدين أن الله يسره والعكس صحيح. كما يشير حلمك إلى انشغالك وقلقك بموضوع ارتباطك؛ ولكنه ليس رؤيا.

    أنا حلمت إني أمشي في داخل المسجد وأسمع صوتا لا أعلم من أين يصدر بالتحديد، ويقول هذه الآية الكريمة من سورة الروم: {ألم غلبت الروم في أدنى الأرض وهم من بعد غلبهم سيغلبون في بضع سنين لله الأمر من قبل ومن بعد ويومئذ يفرح المؤمنون بنصر الله}، وبعدها انتقلت إلى حلم آخر أني أغتصب ابنة خالي هكذا بدون مقدمات، ثم بعدها أجد زوجة خالي تسألني هل تحب ابنتي وتريدها زوجة لك وأنا بصراحة ما عرفتش أقول إيه، وهو صح إني أحبها وأريد أن تكون زوجة لي في المستقبل، وإذ بأمها ترد علي وأنا ساكت ما أعرفش أقول إيه، خلاص، متى عقد القران، وثم سألتني بعدها ليه تليفونك انكسر؟ وقلت لها: السبب جدتي لما أعطيتها التليفون تتكلم، ثم تقول ابنتها: خلاص أنا باعطيك تليفون من عندي.


    يشير الحلم إلى أن الله يهدي على يديك أقواما، ثم يصيبك رزق وخير كثير، ولعل الزواج من ذلك الرزق؛ يسر الله وبارك لك، ولا تنس شكر الله على نعمه في كل وقت وحين.

    أنا حلمت إن شعري اتقص كاريه، وأنا شعري طويل لآخر ظهري، وأنا مش بحب أقص شعري، ممكن تفسروا الحلم ده؟؟


    ستخفقين في أمر ما يشغلك وسيصيبك بعض الهم والحزن؛ لذلك توجهي لله بالدعاء لتطلبي منه إزالة هذا الهم.

    السلام عليكم أنا حلمت بمامة واحدة صاحبتي بتقول لي ما تزعليش منها وخليكِ جنبها وما تسيبيهاش وصحيت على أذان الفجر وبعديها بـ20 يوما والدتها توفيت؛ هل ده معناه وصية؟ وهي دايما كانت بتقول لي إن أنا الوحيدة اللي بحبها بقلبي بجد بعد مامتها وإن فيه حاجات كتير باعملها معاها كانت مامتها؛ بس اللي بتعملها معها مع إني ما كنتش أعرف الحاجات دي هل ده لأني فعلا بحب بجد؟؟


    صديقتي.. الحلم ليس له دخل بالوصية؛ بل تكون الوصية صريحة من المتوفى قبل موته سواء كتابة أو مشافهة، ويمكن أن تأتي من الميت بعد موته؛ لكن حلمك ليس من هذا النوع. حلمك يحوي شقا عن الشفافية أو ما يسمى بالتخاطر مع والدة هذه الفتاة بأنها ستتوفى، والشق الثاني يتعلق بإحساسك بالواجب تجاه هذه الصديقة، وهو ما جعل والدتها تأتيتكِ بوصيتها تلك في المنام؛ إذن فهي شفافية منك اتبعتها أنت من عقلك اللاواعي بوصية ألزمت بها نفسك لإحساسك بحبك وواجبك نحوها.

    أنا دايما باحلم إن فيه حد عاوز يسرق مني حاجة وأنا مش عارفة أمنعه وباحس بقهر شديد جدا وقلة حيلة؛ فالحلم وبابقى عاوزاه يسيبني في حالى بس من غير فايدة، ودايما بيكون بيسرق حاجة مهمة جدا ليه. أرجوكم الرد بسرعة لأني مش عارفة ليه بقيت باربط بين الحلم ده وبين الأحداث اللي بتحصل لي في حياتي بعديه لأني مش أول مرة باحلم بيه، وشكرا على الاهتمام.


    يشير هذا الحلم إلى عدم شعورك بالأمان في البيئة المحيطة بك وعدم تمكنك من الوصول لما ترغبين فيه، ويشير كذلك إلى إحساسك بقصر اليدين، وعدم تمكنك من تحقيق ما تريدينه في حياتك الواقعية.

    أنا حلمت أنني كنت في زيارة عند خالي، وكان معظم أقاربنا هناك فخرجت لوحدي، وجلست بخارج البيت؛ فنظرت للسماء، فوجدت السماء مليئة بالنجوم، وقد تشكلت على هيئة كلمة لا إله إلا الله محمد رسول الله......


    يشير الحلم لإيمانك وثقتك بالله وتفكرك في آياته تعالى، وهو مؤيد لك بالبقاء على طريق المولى تبارك وتعالى وعدم الانحراف عنه، بارك الله لك ويسرك للخير.

    أولا أنا آنسة ومخطوبة، وحلمت إني أمام معهد أو مدرسة وكان في وقت المرواح، وكان معايا ابن عمي، وكان حذائي ضايع مني وقلت له ادخل هات حذائي من جوه؛ فدخل جوه المعهد ده عشان يدور لي عليه؛ فأنا دخلت بعده عشان أدور على حذائي وطلعت الدور التاني وأنا طالعة قابلت واحدة قالت لي فيه أحذية فوق دوّري فيها، وفعلا لقيت شبشب لونه أسود وفي توكة ذهبي ولبسته ورحت عشان أدور على حاجة أحسن منه، ودخلت فصل لقيت تختة تحت منها أحذية كتير، ولفت نظري صندل لونه ذهبي، وكان فيه واحدة جوه الفصل قالت لي فيه حذاء حلو لما شفته لقيته الفردة التانية بتاعة الصندل اللي عاجبني فلما لبسته الفردة الشمال كانت مظبوطة، واليمين كانت مضايقاني شوية فقلت: مش مهم شوية كده وهتريحني لما أمشي شوية فيه، وربط الفيونكة من قدام، ودخلت الفصل اللي جنبه لقيت مدرّسة بتشرح لطلبة، وكانت بتكلم عن علاج للشعر، وكانت معاها زجاجتين من العلاج فأنا أخذتهم وقلت أنا هاستعمله عشان أنا سمعت إن النوع ده كويس، وسألت عليه قبل كده.


    يشير هذا الحلم إلى تعرضك في الفترة المقبلة لتبدل حالك إلى الأفضل برغم بعض الصعوبات التي قد تعترضك في طريق التغيير.

    أنا حلمت إن فوق سطح بيتنا فار كبير في كرتونة، وأنا كنت خايفة منه أوي، وبعدين ماما جت وموتته.


    الفأر هنا هو لص كان يريد الاستيلاء على بعض ممتلكاتكم؛ لكن رده الله أو يرده عنكم دون أن يصيبكم بأذى مادي أو معنوي.

    أنا حلمت إن كتابي كان بيتكتب على شخص بنفس اسم الرجل اللي أنا صليت استخارة على اختياره؛ ولكن مش نفس الشكل.


    لا تظهر نتيجة صلاة الاستخارة في الأحلام؛ ولكنك تشعرين بها وتحسينها من خلال علامات التيسير والحقائق الواقعية؛ بمعنى لو أن الموضوع فيه خير فستشعرين بذلك وتجدين أن الله يسره والعكس صحيح؛ والحلم إن لم يكن حديث النفس فهو مجرد مبعث تفاؤل أو تحذير لاتخاذ خطوات أكثر حرصا في البحث والتفكير.

    أنا حلمت إن في بيتنا عفريت صغير السن كان يفتح لنا الباب بالليل وكان يجيب عصا، ويلعب بها ويرمي بها في الطرقة بتاعة البيت، وكان يمشي على إخوتي، وكنت أنا وأمي نضربه وهو كان مختفي مثل الهواء، وكنا نضربه وهو يهرب منا، وكان جاي معايا البيت ويطلع لي العفريت وهناك انتهى الحلم.


    هي من أضغاث الأحلام وهلاوس الشيطان التي يرمي بها في روعنا؛ لكنه ليس له سلطان على ذوي الإيمان والتقوى؛ فلا يمسهم منه إلا كشرار من مشاكسات وعبث ووسوسات. استعيني بالله وعليك بالذكر وأذكار النوم والاستعاذة بعد كل حلم يسوؤك.

    أنا حلمت إن القيامة قامت.
    الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
    معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
    Islam Elahmady
    المديرون
    المديرون



    أوسمة العضو الادارة
    ذكر

    عدد المساهمات: 1236
    نقاط: 3531
    تاريخ التسجيل: 09/08/2009
    العمر: 23
    الموقع: طـــــــــــــــــنطــــــــا

    مُساهمةموضوع: رد: تفسير حلم   الجمعة 11 ديسمبر 2009, 12:10 am

    بارك الله فيك اخى الغالى على هذا الموضوع الاكثر من رائع
    جعله الله لك فى ميزان حسناتك
    الحمد لله على نعمة الاسلام
    الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
    معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://mbcm.malware-site.www
     

    تفسير حلم

    استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
    صفحة 1 من اصل 1

     مواضيع مماثلة

    -
    » تفسير حلم الحذاء
    » ام عمرو ارجو تفسير حلم اختي
    » تابع تفسير الجزء الأول من القرآن الكريم
    » (كتاب تفسير الأحلام للأمام الصادق علية السلام) ..

    صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
    منتدي الملاك الطـــــــاهــــــــــر ::  :: -